وجود امام، هدف اصلى نظام خلقت و رابطه میان عالم مادى و عالم ربوبى است .
امام سجاد(ع) مى فرماید : ما امان اهل زمین هستیم، چنان که ستارگان، امان اهل آسمان اند. به واسطه ماست که آسمان به زمین فرود نمى آید. به واسطه ما باران رحمت حق، نازل و برکات زمین خارج مى شود. ما اگر روى زمین نبودیم، زمین اهلش را فرو میبرد.
بدیهى است که حضورو غیبت او در ترتب این آَثار تفاوتى ندارد . حضرت در ادامه مى فرماید: تا حال هیچ وقت، زمین ازحجَت خالى نبوده است، ولى آن حجت، گاهى ظاهر وگاهى غایب است راوى مى گوید: گفتم : مردم چگونه ازامام غایب بهره مى برند، فرمود: همان گونه که ازخورشید پشت ابر بهره مى برند.
فایده دیگر این است که امامى که غایب است و قراراست در آینده ظهور کند، انتظار مى آفریند، و انتظار مایه امیدوارى است . امیدوارى به آینده اى روشن، چراغ راه وازبزرگترین اسباب موفقیت و پیشرفت است این ویژگى، مختص شیعه است که به انتظار اعتقاد دارد، ولى در سایر فرقه ها به جهت عدم اعتقاد به چنین امرى- احساس پوچى و یأس فراوان است . پس فوائد وجودى امام غایب، پوشیده نیست، بلکه او همانند آفتاب پشت ابر، براى موجودات نافع و مفید است.
براى آگاهى بیشتر به فایده وجودى امام، به زیارت جامعه مراجعه کنید
فایده حضرت
وجود حضرت مهدى (ع)منافع بسیارى دارد که برچند گونه است:
قسم اول: منافع آن حضرت، چه غائب باشد و چه ظاهر و آن بر دو نوع است:
1. تمام خلایق در آن شریک هستند مانند : زندگى و بقاى در جهان.
2. افاضات علمى و عنایات ربانى که به
مؤمنین اختصاص دارد مانند : واضح نمودن وقت نمازهاى یومیه و.
قسم دوم: منافع زمان غیبت آن حضرت، آن هم بر دو نوع است:
1.مخصوص به مؤمنین است و آن بسیار است، مانند : ثواب هاى بسیارى که بر انتظار زمان ظهور آن جناب مترتب است.
2. مخصوص کافرین و منافقین است و آن مهلت دادن و تأخیر عذاب آن هاست.
قسم سوم :منافع زمان ظهور آن حضرت است و آن دو نوع است:
1 . شامل تمام موجودات مى شود. مثل انتشار نور، ظهور عدلش و امنیت راه هاى بلاد و ظهور برکات زمین و...
2. مخصوص مؤمنین است که بر دوگونه است: الف: براى زندگان آن ها و آن بهره ورى شرف حضور آن حضرت و استفاده ازنور آن جناب و فراگرفتن ازعلوم آن بزرگوار و برطرف شدن بیمارى ها وگرفتارى ها و بلاهاازبدن هاى ایشان است. ب: براى مردگان آن ها:ازجمله خوشحالى ظهور آن حضرت در قبرهاى شان، وازجمله منافع براى اموات مؤمنین، زنده شدن آن ها است .